lørdag den 8. februar 2014

Hjemmeopgaver - mundtlig feedback

I denne uge har jeg givet mine 2g-elever mundtlig feedback på deres skriftlige aflevering. Hertil brugte jeg programmet Screencast-o-Matic, som optager aktivitet på skærmen og hvad der bliver sagt.
Jeg åbnede elevens aflevering og startede herefter Screencast-o-Matic. Jeg scrollede ned gennem besvarelsen, mens jeg kommenterede elevens udregninger mm. Jeg havde ikke læst opgaven på forhånd men kørte direkte på. Jeg fik selvfølgelig sagt lidt fejl undervejs, men det havde jeg besluttet ikke at tage mig af.
Ved længere tekststykker pausede jeg dog optagelsen, da der ellers ville komme for lang pause, mens jeg læste teksten.
Jeg synes, det gik rigtig fint og det var ikke så svært, som jeg havde forestillet mig.
Hver screencast tog mellem 3 og 5 minutter - en passende længde synes jeg.
Jeg uploadede hver screencast til min private Youtube-konto og gjorde her videoerne skjulte. Eleverne fik så tilsendt linket med mine kommentarer.
Screencast-o-Matic drillede lidt, idet den nogle gange anvendte videoen fra forrige elev men med den nye indtalte lyd. Jeg forstår ikke helt, hvordan det kunne ske. Med de sidste elever startede jeg derfor med at optage ca. 10 sekunder, som jeg så afspillede for at tjekke om alt var ok. Hvis det var tilfældet fortsatte jeg retningen.
Elevernes feedback på denne form for rettelse var meget positiv. De syntes, de fik en bedre feedback (jeg synes ellers jeg skriver meget til dem). Jeg kommenterede jo alt jeg så i besvarelsen, så jeg tror jeg var meget bedre til at fremhæve de gode ting i besvarelserne.
Eneste lille problem er at det er lidt svært at gå tilbage til mine rettelser i en specifik opgave. Derfor havde jeg også valgt, at eleverne efterfølgende skulle forbedre deres besvarelse og så aflevere den rettede version (jeg retter den ikke).
Flere elever nævnte også at de tog mine rettelser mere seriøst end skrevne kommentarer i selve besvarelsen. Men om det er "nyhedens interesse" er lidt svært at afgøre.
Eleverne syntes det var en god alternativ måde at få feedback på, men det skal ikke være hver gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar