mandag den 20. januar 2014

Kuvertopgaver

Jeg har uden på en række kuverter sat nogle forskellige opgaver fast.
Eleverne skal i grupper på to tage en kuvert og nedskrive løsningen på "deres" opgave på et stykke blankt papir. Når opgaven er løst, lægges løsningen i kuverten og eleverne henter en ny kuvert.
I slutningen af timen eller i næste time får hver gruppe ansvaret for at lave en god besvarelse af en af opgaverne. Der kan søges inspiration i alle de svar, som ligger i den pågældende kuvert.
Det kunne evt. være lektien til næste time at få lavet en eksemplarisk besvarelse.
Der skal selvfølgelig være så mange kuverter, at alle grupper kan få en kuvert. Det fungerer lidt mere flydende, hvis der er et par kuverter i overskud, så der altid er en opgave tilgængelig.
Man kan desuden bede eleverne skrive deres navne på bagsiden af kuverten, når opgaven er regnet. Så kan der også være lidt konkurrence om at nå flest opgaver.
Jeg vil bruge denne form til at træne eleverne i at benytte de korrekte formler i trigonometri-opgaver. Denne gang vil jeg derfor ikke have eleverne skal regne opgaverne, men vil blot bede dem angive, hvilken formel som skal benyttes til de enkelte spørgsmål. Der skal selvfølgelig argumenteres for valget.
Jeg benytter følgende tidligere eksamensopgaver - link.
Jeg har tidligere benyttet samme metode til træning af opgaver uden hjælpemidler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar